YouTube is meer dan een platform waar u enkel video’s op kan posten en/of bekijken. Maandelijks kan de tweede grootste zoekmachine rekenen op een miljard bezoekers. Een groot publiek dat u als bedrijf snel kan bereiken via advertenties. Het comma team onderzocht hoe effectief adverteren op YouTube kan zijn.

Via het platform kunt als organisatie bovendien in contact komen met een relevante doelgroep en is het mogelijk om uw naamsbekendheid serieus te verhogen. Een visueel rapport van Go-Globe vat alle feiten en cijfers van advertenties op YouTube mooi samen.

Andere bedrijven die al volop inzetten op YouTube Ads

Verschillende grote namen zoals Warner Bros Belgium, Veet, Universal Pictures, Tableau, … zijn al overtuigd van de effectiviteit van YouTube-advertenties. We sommen hieronder kort op welke soorten advertenties ze gebruiken en hoe die precies werken.

Verschillende soorten advertenties

In-Stream advertenties:

  • Duurt maximaal 3 minuten
  • Kan na 5 seconden overgeslagen worden
  • Neemt het volledige scherm over: meer zichtbaarheid

In Stream ad Warner Bros

Bumper-advertenties:

  • Duurt maximaal 6 seconden
  • Kan niet overgeslagen worden
  • Neem het volledige scherm over: meer zichtbaarheid

Bumper-advertentie op YouTube

TrueView advertenties:

  • Verschijnt bovenaan de zoekresultaten.
  • Probeert de gebruiker subtiel te verleiden om de video te bekijken.
  • Mogelijk om een gepubliceerde video te pushen.

TrueView ads

Display-advertenties:

  • Verschijnt rechts van de video en boven de lijst met aanbevolen video’s.
  • Minder frustratie: u kunt uw video gewoon meteen kijken en hoeft niet te wachten.

Display Advertentie Universal

Overlay-advertenties:

  • Verschijnt in onderste 20% van de video.
  • Gebruiker kan ervoor kiezen om de advertentie te sluiten.
  • Minder frustratie: pakt niet het hele scherm over.

Overlay-advertenties

In een voorgaande blogpost van ons kunt u hier meer over lezen. Ook adverteren op Vimeo komt in deze blog aan bod.

Adverteren op YouTube: de cijfers

Doormiddel van cijfermateriaal willen we graag nog eens wijzen op de effectiviteit van YouTube. Ontdek hieronder welk soort advertentie gebruikers verkiezen.

YouTube: het meest effectieve kanaal

Meer dan de helft van de marketeers zet anno 2019 sterk in op YouTube-advertenties. 62% zegt ook dat ze het budget voor die advertenties op korte termijn nog een pak zullen verhogen. Volgens 78% van die marketeers is YouTube het meest effectieve kanaal om op te adverteren, gevolgd door Facebook (58%). Ook in vergelijking met reclame op televisie scoort het online platform beter. Meer dan 60% van de advertenties op YouTube (mobiel) wordt effectief gezien door gebruikers, terwijl dat bij tv 45% is en dus een stuk minder interessant. Een online platform om in de gaten te houden als u het ons vraagt en dat merken we ook aan onderstaande bevindingen van de gebruikers zelf.

Gebruikers verkiezen TrueView boven In-Stream

80% van de bezoekers op YouTube ziet liever TrueView advertenties verschijnen in plaats van In-Stream ads. Ze zijn ook van mening dat TrueView ads zorgen voor een betere omgeving om uw videos te bekijken. Diezelfde gebruikers onthouden bovendien 90% van alle advertenties die ze tegenkomen op YouTube. Als dat niet interessant is…

TIP: leer de gebruiker kennen

YouTube is een proces van trial & error. Test een campagne eerst op YouTube, daarna is het mogelijk om nog een aantal aanpassingen door te voeren. Hou de resultaten goed in de gaten en leer uw gebruiker beter kennen.

Wilt u als bedrijf ook inzetten op YouTube-advertenties? Onze specialist Kim helpt u met veel plezier verder.