Elk jaar publiceert Getty Images een voorspelling van trends die dat jaar bepalend zullen zijn voor de visuele communicatie. Deze willen wij jullie natuurlijk niet onthouden, daarom delen wij ze vandaag met jullie.

#1 Virtuality

Kijk naar de populariteit van Snapchat en Instagram Stories, dat is de stroom waarop de virtuality trend voort deint. We bewonderen de wereld door de ogen van de ander. We kijken niet langer vanop een afstand, de focus ligt steeds meer op de experience. Grenzen vervagen, alles is mogelijk in de digitale wereld. De mogelijkheid om binnen te stappen in een nieuwe werkelijkheid, wordt steeds toegankelijker.

#2 Color surge

Kleuren winnen steeds aan belang. Daarmee bedoelen we felle, levendige, vurige kleurcombinaties. Waar het publiek constant overspoeld wordt door visuele communicatie wordt het ongewone belangrijker. Er wordt afstand genomen van het gewone en het veilige, beeldmakers durven steeds gewaagder uit de hoek te komen. Of het nu fantastisch mooie of afschuwelijk lelijke kleurcombinaties zijn, ze trekken de aandacht en we zien ze steeds vaker.

#3 Unfiltered

Merken keren steeds meer terug naar de authenticiteit om hun verhaal kracht bij te zetten. We zien stijlkenmerken uit de fotojournalistiek terug in de visuele communicatie van merken.  Er komt een ruwere, spontanere en realistische kant aan bod die we eerder niet zagen. Vooral in de communicatie met jongere generaties is dat een terugkerende trend. Dat staat volledig in contrast met de traditionele, glossy, dromerige reclames die we kennen.

#4 Gritty woman

Er wordt een nieuw soort vrouw afgebeeld die komaf maakt met de stereotypen. Met de voortdurende debatten over gender, komt deze vrouw als geroepen. Ze wordt voorgesteld als een vechter, een feminist, een sterke en taaie madam. Ze maakt zich druk over wat ze kan betekenen, wat ze kan waarmaken in de wereld. Hoe ze eruit ziet is daarbij niet van belang.

#5 Global neighbourhood

Onze wereld wordt steeds grenzelozer, waardoor ook de culturele identiteit steeds complexer wordt. Wat betekent het de dag van vandaag nog om van een bepaalde plaats afkomstig te zijn? Zowel globalisering als migratie nemen toe. Dat zorgt ervoor dat we ook in beelden meer diversiteit verwachten te zien. Onze culturele identiteit zal niet meer afhangen van de plaats waar we vandaan komen, maar eerder van hetgeen waarin we geloven.

#6 New naivety

Lange tijd werden social media platformen gedomineerd door dromerige, geregisseerde beelden. Daar maakt deze trend komaf mee. Hier zien we speelse en spontane beelden, waarmee soms zelfs de grens opgezocht wordt. Deze luchtige, losse beelden zijn veel echter en authentieker en zullen mensen laten lachen.