Kwalitatieve, creatieve ideeën bedenken is één ding. Ze verkocht krijgen is een ander paar mouwen. Om uw product of service aan de (potentiële) man of vrouw te brengen, is het belangrijk om uw verhaal in een ijzersterke pitch te gieten. Een goede pitch is kort, helder en waardevol voor de doelgroep. Overtuigd? Dat is de bedoeling. Pitchen is namelijk de manier bij uitstek om iemand te overtuigen van uw verhaal. Maar vooraleer u zich kan wagen aan een pitch, moet uw merkidentiteit staan als een huis. 

Uw merkidentiteit beschrijft wie, wat en waarom u doet wat u doet. Zowel binnen als buiten uw organisatie is het belangrijk om de kern van uw bedrijf helder weer te geven, zodat alle neuzen in dezelfde richting staan. Naast een goed klinkende merknaam, moeten mensen zich vooral kunnen binden aan uw bedrijf. Daarom is een consistent idee cruciaal. De marketingmarkt heeft meerdere manieren om uw merkidentiteit op nieuwe poten te zetten. De Golden Circle van Simon Sinek is een handige manier om mee te starten. Ook de Balanced Scorecard, de bedrijfsstrategie van Treacy en Wiersema of de Business Model Canvas van Osterwalder kunnen u al aardig op weg helpen.

Pas als uw merkidentiteit helder is neergeschreven kan de boodschap overgebracht worden in een pitch. Dit kan op een formele of minder formele manier, mondeling of geschreven. Doorgaans wordt het pitchseizoen op gang getrokken in het najaar, want de komst van een nieuw jaar is de ideale drijfveer voor bedrijven om plannen en mogelijkheden te (her)bekijken. De achterliggende bedoeling van een pitch is natuurlijk om een uiteindelijke samenwerking of overeenkomst te sluiten. Door uzelf te verplichten in pitchformaat te communiceren brengt u de essentie van uw boodschap naar voor. Welke woorden zijn relevant voor uw bedrijf en welke net niet?

afbeelding hoe pitch kan lopen

De bouwstenen van een goede pitch

Pitchen is een vaardigheid die getraind kan worden door het gewoon vaker te doen. Een vlotte pitch vergt namelijk heel wat bijschavingswerk vooraleer het vloeiend klinkt. We bundelden enkele eenvoudige tips die ervoor kunnen zorgen dat uw pitch het gewenste effect bereikt.

1. Weet waarover u spreekt

Om een boodschap helder en concreet over te brengen, is het belangrijk om vooraf na te denken over wat u precies wil communiceren. Daarom is een heldere merkidentiteit, marketingstrategie en de visie en missie van uw bedrijf de basis van al uw communicatie. Pas als die pijlers duidelijk zijn kan uw pitch spontaan klinken. 

2. Deel uw verhaal op in modules

 Zo kan u uw pitch op een slimme manier verweven in een gesprek. Wat ook belangrijk is, is het persoonlijk inspelen op uw prospect. Tenminste als u op voorhand weet met wie u gaat spreken. Laat in uw pitch blijken dat het bedrijf waarvoor u pitcht compatibel is met waarover u vertelt. Sommige mensen verkiezen concrete cijfers boven een creatieve insteek of vice versa.

3. Overtuigende storytelling

Het duurt gemiddeld 8 seconden vooraleer iemands aandacht alweer vermindert. De eerste zin moet daarom een hint zijn voor wat gaat komen en tegelijk de luisteraar prikkelen om te blijven luisteren. Daarna vloeit een goede pitch voort in een probleemstelling – waarop u natuurlijk het antwoord voorziet – en eindigt het met een ontknoping die blijft hangen. Afsluiten met een vraag is ook een effectieve manier om het gesprek open te houden. Zo wordt het een interactieve uiteenzetting, wat de spontane uitstraling ten goede komt. 

4. Less is more

Hoe concreter uw verhaal, hoe overtuigender u zal zijn. Helderheid is key. Vermijd daarnaast ook twijfelwoorden en laat onnodig vakjargon links liggen. Want wat voor u logisch is, is dat niet per se voor het publiek. Om uw pitch extra kracht bij te zetten is non-verbale communicatie ook belangrijk. U weet als geen ander waarover u spreekt. Een open, zelfzekere houding zal dat alleen maar bevestigen. Geen idee waar u moet beginnen? In deze Ted Talk vindt u enkele mooie voorbeelden van goed gefundeerde pitches.

Wil u meer weten over hoe u uw merkidentiteit omzet in een overtuigend verhaal? Neem contact op met onze experten.