Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om bepaalde marketingactiviteiten door hun eigen marketingteam te laten uitvoeren. In-house marketing heeft namelijk heel wat voordelen. Betekent dit dat bureaus zoals comma met uitsterven bedreigd zijn? Helemaal niet. Onze strategische marketeers Max en Maxim laten hun licht schijnen over deze evolutie.

In december 2021 publiceerde Adformatie – het Nederlandse vakblad over reclame, marketing, communicatie en media – een artikel met de kop “Marketeers willen meer taken zelf uitvoeren, talent grootste knelpunt”. Het artikel baseerde zich op een grootschalige enquête van Inhousing.agency, waarin meer dan zestig procent van de ondervraagde marketeers aangaf dat ze meer van hun online marketingactiviteiten zelf willen gaan uitvoeren.

Die switch om bepaalde digitale marketingtrends zelf uit te voeren is niet nieuw. De meeste bedrijven regelen hun CRM en emailmarketing al een tijdje op eigen houtje. In 2021 vervoegden vooral social media management en searchmarketing (SEO) dat lijstje. Voordelen die daarbij aangehaald worden zijn het ontwikkelen van nieuwe skills, het verbeteren van interne kennis en vooral de mogelijkheid om sneller te schakelen binnen campagnes. Naast tijdbesparend resulteert in-housing dus ook in lagere kosten.

Wat vinden onze eigen marketeers van deze evolutie?

Maxim: “Ik vind het in-house brengen van marketingtaken zeker een goede stap. Ik merk dat die vraag steeds groter wordt bij bedrijven omdat het bewustzijn is gegroeid. Maar, vooraleer bedrijven intern aan de slag kunnen is het wel belangrijk om een duidelijke strategie en framework te hebben dat opgemaakt is met de hulp van externe marketingstrategen. Zo wordt er een kader geschept waarbinnen een bedrijf strategisch onderbouwd verder kan groeien. Bij comma starten we met de ontwikkeling van een bedrijfsstrategie, daarna pinnen we een sterke positionering vast en op basis daarvan tekenen we gerichte brand guidelines uit. Eenmaal die guidelines er zijn en eens de neuzen van het team in dezelfde richting staan, kunnen bedrijven aan de slag. Na het bouwen van een raamwerk is het cruciaal om te blijven evalueren en bijsturen.”

Missie om klanten te kunnen loslaten

Maxim: “Het is ook onze missie om klanten te kunnen loslaten. Eens onze klanten zelf aan de slag kunnen, is onze opzet geslaagd. We zitten bijvoorbeeld om de twee maand of per kwartaal samen met klanten om te kijken hoe de zaken evolueren. Met ons brede overzicht van het marketinglandschap kunnen we nieuwe tools en ideeën aanleveren en kunnen we zorgen voor kruisbestuiving tussen verschillende sectoren. Marketingmanagers in een bedrijf kennen hun eigen sector als de beste. Een extern klankbord met helikoptervisie kan hen verder en breder doen nadenken om zo nog meer te groeien binnen de uitgestippelde lijnen van de strategie.”

Max: “Ik deel de mening van Maxim. Ik denk dat het echt waardevol is om een neutrale partij te hebben met ervaring in verschillende sectoren. Op die manier is comma eigenlijk ook een benchmark op zich. Bedrijven hebben vaak de neiging om te vervallen in een tunnelvisie en om het grotere geheel niet meer te zien. Een bureau zoals comma kan daar wel afstand van nemen en zo nieuwe kennis en inzichten bijbrengen.”

Co-creatie als basis

Maxim: “De mindset om steeds meer in-house te doen is zeker gegroeid tijdens de jaren dat ik bij comma aan de slag ben. We zetten sowieso sterk in op co-creatie, maar de eerste keer dat ik die shift duidelijk voelde was toen we een klant met verschillende business units geleerd hebben om hun eigen communicatieplan op te zetten. We hebben toen de verschillende teams van dat bedrijf uitgedaagd, ze alles geleerd over owned/bought/earned media en echt per divisie bekeken hoe ze een plan kunnen opstellen. Die klant gebruikt nog steeds ons framework om hun communicatieplan op te stellen.”

Max: “Ik geloof wel echt in de meerwaarde van een strategische marketeer. Zelfs bedrijven met een sterk marketingteam hebben niet altijd mensen in huis die het hele spectrum beheersen van bijvoorbeeld video, social … Een animatie maken bijvoorbeeld, of een SEO-analyse uitvoeren, daarvoor kunnen klanten op ons terugvallen omdat wij mensen hebben die daarin gespecialiseerd zijn.“

Strategische meerwaarde

Maxim: “Het strategische van comma, dat vind je niet in elk marketingbureau. Dat wordt duidelijk als klanten die eigenlijk heel zelfsturend zijn, toch nog even komen aankloppen bij ons om goedkeuring te krijgen vanuit strategisch perspectief. Als langetermijnpartner kunnen bedrijven namelijk in eender welke fase op ons terugvallen. Voor klanten die grotendeels alles zelf doen, blijven we daarom nog steeds een betrouwbare schakel om af te toetsen of iets kwalitatief en strategisch onderbouwd is. Het is pas wanneer er gehandeld wordt op basis van strategie dat de echte vooruitgang geboekt wordt.”

Benieuwd naar hoe comma u kan helpen om meer in-house te doen? Onze strategische marketeers Max en Maxim helpen u graag verder. Daarnaast heeft comma ook comma colleges om uw skills aan te scherpen.