Heel wat zaken worden dagelijks live uitgezonden: denk maar aan het nieuws, een radio-uitzending, commentaar tijdens een sportwedstrijd… Niet alleen traditionele media zijn massaal live te horen of te zien, maar ook sociale media voorzien steeds meer een live functie voor hun gebruikers. Zo kan u tegenwoordig op heel wat socialmediakanalen zelf live gaan als merk of persoon en dus uw beeld rechtstreeks sharen met uw volgers of zelfs de hele wereld.

En… actie!

De live-functie is er eentje die voor heel wat zaken van pas kan komen. Het geeft extra karakter aan uw merk, zorgt ervoor dat u oprecht overkomt en het biedt een nieuwe dimensie aan uw content. Bent u klaar om te experimenteren met de live-functie van verschillende socialmediakanalen? We zetten de voornaamste livestreams en mogelijkheden op een rijtje voor u.  

YouTube livestream

Of u nu een event organiseert, workshop wil geven of gewoon een mooie zonsondergang wenst te delen met de wereld: YouTube zorgt ervoor dat u uw doelgroep eenvoudig via realtime kan bereiken. Wat hebt u hiervoor nodig? Eenvoudig: een webcam of smartphone. En natuurlijk uzelf of iets of iemand anders die u in beeld wilt brengen.

Voor de liefhebbers zijn er ook nog coderingsprogramma zoals ‘Stage Ten’ die u de mogelijkheid bieden om live te gaan op YouTube. Dergelijke coderingsprogramma’s zijn vrij geavanceerd en worden gebruikt in een meer gevorderd stadium voor gaming en informele live evenementen. Om hun werking kort te schetsen, ziet u hier een voorstelling.

Wilt u zien welke mensen momenteel live zijn? 

Neem een kijkje

afbeelding van een optie hoe een youtube livestream werkt
afbeelding van een optie hoe een youtube livestream werkt

Facebook Live video

De meest verkozen optie om live te gaan is ongetwijfeld de Facebook Live functie. Facebook heeft die populariteit te danken aan de ‘video-first policy’ die ze hanteren. Deze policy zorgt voor een maximaal aantal impressies op een maximum aantal tijdlijnen. Ook hier kan u dus via uw smartphone of computer eenvoudig live video-opnames maken en zo specifieke momenten of alledaagse handelingen met uw doelpubliek delen over de hele wereld. Het voordeel bij Facebook is het gebruiksgemak: de live functie is ingebouwd en vergt geen externe software.

afbeelding van een voorbeeld op een facebook live video

Nog niet overtuigd? Bekijk dan nog even de cijfers:

  • Een live video die een dag op Facebook circuleert, levert ongeveer 8 miljard videoviews op.
  • De tijd die mensen spenderen met het kijken naar een live video ligt driemaal hoger dan een video die niet live is.
  • Een videpost genereert 135% meer organisch bereik dan een fotopost.

Twitch

Het online streamingplatform Twitch bestaat al een tiental jaar en is in het bezit van Amazon. Ook hier gaat het er om via een eigen kanaal video’s te livestreamen rond een bepaald onderwerp. Twitch is voornamelijk gekend (en wordt vooral gebruikt) voor game video’s. Er wordt gewerkt met een build-in functie om camera en scherm te delen.

afbeelding van de home pagina op twitch

Twitch is eigenlijk een soort community: mensen op dit platform zijn enkel aanwezig om content te kijken of te delen. Naast live stream video’s delen en kijken, wordt hier eigenlijk niets anders gedaan. Mensen stimuleren elkaar binnen de community om vriendelijk te zijn tegenover elkaar en ze bezitten, net als Twitch, zelfs de macht om mensen te bannen. Zo zullen gebruikers met slechte intenties geband worden van het platform. Gebruikers die geliefd zijn en hun beste beentje voorzetten voor de community, kunnen dan weer beloond worden met geld in de vorm van een donatie.  

Het platform verkennen?

Bezoek Twitch

Instagram Live

Ook Instagram sprong een eindje geleden mee op de kar. De gebruikers van de populaire applicatie verwelkomden de live functie met open armen en wij begrijpen waarom: de Instagram live video’s zijn luchtig, interactief, oprecht en erg toegankelijk.

Hoe gaat de live functie van Instagram nu in zijn werk? Het verschilt behoorlijk met de andere applicaties, maar is best eenvoudig. U kiest simpelweg de ‘live’ optie. Op het moment dat u dit aangeklikt hebt, bent u meteen live en krijgen uw volgers automatisch een melding over uw video. Nu is het enkel nog wachten tot uw doelgroep komt kijken naar uw video.

afbeelding van een voorbeeld op instagram live

Nog drie zaken die u moet weten voor u eraan begint:

  • Uw kijkers

Tijdens uw live video kan u op elk moment het aantal volgers die aanwezig zijn tijdens de stream zien.

  • Chatfunctie

De kijkers kunnen reageren in de chat. Dit kan u zelf ook meevolgen tijdens uw livestream. Zo kunt u bijvoorbeeld voor interactie zorgen en vragen stellen. U kunt er ook voor kiezen om geen reacties toe te laten.

  • Likes

Uw kijkers kunnen uw live video ook meteen live liken. Dan verschijnen er hartjes. Zie je veel hartjes? Goed bezig dus!

Ready to livestream?

Wanneer we alle voordelen bekijken van live video, wordt het al snel verleidelijk om ook eens live te gaan met uw merk of bedrijf. Ondanks de vele lofwoorden willen we u ook enigszins waarschuwen: denk goed na over uw content vooraleer u beslist om live te gaan. Aan de ene kant is een livestream een heel leuke en interactieve manier om uw doelgroep te leren kennen en zijn de opties voor een knappe invulling oneindig. Aan de andere kant is het voor onervaren content creators misschien een eerder gewaagde optie. In tegenstelling tot geschreven tekst of gemonteerde video’s is het namelijk onmogelijk om iets aan te passen of ongedaan te maken wanneer u een video live uitzendt.

Omdat we toch sterk geloven in livestreams, helpen we u graag verder op weg. Hieronder nog een aantal tips:

  • Ken uw doelgroep

Door uw doelgroep van te voren goed te analyseren, kan u het juiste socialmediakanaal uitkiezen en zo efficiënt uw bereik behalen.

  • Wees voorbereid

Niets is vervelender dan een slechte livestream. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slecht beeld, onduidelijke audio… Zorg dus voor de juiste belichting, een goede internetverbinding en kwalitatief geluid. Deze kleine voorzorgsmaatregelen bepalen mee of uw volgende stream zal bekeken worden of niet.

  • Kondig uw live aan

Door de doelgroep op voorhand te teasen over uw livevideo, zal u wellicht extra kijkers kunnen lokken. Geef informatie prijs over het onderwerp, wie er zal spreken, wat er te zien zal zijn etc.

Klaar om live te gaan op social media? Neem gerust contact en wij helpen u graag verder!