Het is één van de bekendste tools om het commerciële proces van bedrijven te vergemakkelijken: HubSpot. Deze tool omvat een CRM-systeem met bijkomende hubs in marketing, verkoop en klantenservice met enkele handige gratis aspecten. Het afgelopen decennium is HubSpot uitgegroeid tot dé inbound marketing– en salessoftware om websitebezoekers aan te trekken, om te zetten in leads en uiteindelijk te converteren naar klanten. 

afbeelding die illustreert hoe HubSpot alles centraliseert

Al bijna 10 jaar op de markt

HubSpot werd oorspronkelijk op de markt gebracht in 2013 als HubSpot Marketing, een tool specifiek gericht op marketeers. Een jaar later werd HubSpot CRM geïntroduceerd, als tegenreactie op customer relationship management tools die zich enkel richtten op grote bedrijven. Kleine tot middelgrote bedrijven hadden geen baat aan dergelijke dure systemen, dus vandaar dat HubSpot met een CRM-tool op de proppen kwam die op dat moment gratis was. Met het HubSpot Sales Platform werd er voor het eerst een brug geslaan tussen Inbound Marketing en CRM. Revolutionair, want sindsdien kunnen bedrijven zelf zorgen voor een grote instroom van bezoekers naar hun website die ze later kunnen converteren naar klanten.

De meerwaarde van HubSpot

Het lijstje met de exacte mogelijkheden van HubSpot is gigantisch lang. Toch is het belangrijkste voordeel van de tool zonder twijfel de mogelijkheid om op een kostenefficiënte manier een bedrijf te beheren en optimaliseren. Het gratis basispakket is een goed vertrekpunt voor marketingoptimalisaties, maar voor grotere bedrijven is het zeker opportuun om te investeren in de andere Hubs. 

Pop-ups om leads te genereren

Goed doordachte pop-ups zijn een effectieve manier om websitebezoekers om te zetten in potentiële klanten. Een catchy, gepersonaliseerde boodschap laten verschijnen op het schermvan de webbezoeker, zorgt voor meer kans op conversies. Zo worden leads bijvoorbeeld aangespoord om hun gegevens na te laten in ruil voor relevante content, zoals white papers, een nieuwsbrief …

afbeelding van een pop-up uit de comma website

Ook chatbubbels zijn een handige extra om te hebben op een website. Zo kunnen bezoekers, prospecten en klanten in real-time informatie verkrijgen. Deze functie is trouwens volledig gratis! 

afbeelding van een chatbubbeluit de comma website

Compatibiliteit met andere tools

Een andere troef van HubSpot is de mogelijkheid om andere tools te linken aan het platform. Google-functies bijvoorbeeld, maar ook Eventbrite, Zoom, Mailchimp… Door Eventbrite te integreren kunnen bedrijven potentiële klanten bereiken via evenementen. Door MailChimp aan HubSpot te koppelen kunnen leads dan weer meteen in een mailinglijst gegoten worden. Handig om gerichte boodschappen te verspreiden en om een automatische klantendatabase aan te leggen, die centraal te beheren is.

afbeelding van compatibele tools met HubSpot

Workflows creëren

De workflowfunctie van HubSpot geeft bedrijven de mogelijkheid om een automatische flow op te stellen voor repetitieve marketing-, verkoop- of serviceprocessen. U kan bijvoorbeeld een notificatie laten verschijnen als websitebezoekers bepaald gedrag vertonen, zodat leads snel opgevolgd kunnen worden. Een ander voorbeeld is om potentiële klanten automatisch nog een mailtje te sturen met gelijkaardige content, een week nadat ze een bestand op uw website gedownload hebben. Zo blijft u als bedrijf top of mind en beleven klanten een leuke ervaring, waardoor ze sneller de stap zullen maken om klant te worden.

HubSpot Academy 

Naast handige software heeft HubSpot ook een gratis platform waar gebruikers digitale opleidingen kunnen volgen die te maken hebben met marketing, sales of customer service. HubSpot Academy biedt zowel snelle, praktische cursussen tot uitgebreide opleidingen die gecertificeerd zijn. Op die manier kunnen bedrijven nog strategischer aan de slag.

afbeelding van de HubSpot academy pagina

HubSpot Partner

Ook al is HubSpot an sich een heel gebruiksvriendelijke all-in-one tool, toch is het geen overbodige luxe om beroep te doen op mensen die HubSpot helemaal in de vingers hebben. Bij comma hebben we talent dat helemaal thuis is in HubSpot, daarom zijn we ook een gecertificeerde HubSpot Partner. Wie zijn bedrijf wil doen groeien op vlak van software, kan vertrouwen op comma. 

Wilt u graag meer weten over de mogelijkheden van HubSpot voor uw bedrijf? Neem dan contact op met onze experts. We helpen u graag verder!