Instagram is een visueel medium dat u de kans geeft om verhalen te vertellen, zowel over uzelf als over uw merk. Instagram is hot en dat is ook bedrijven niet ontgaan. Maar hoe kan u als bedrijf dat kanaal nu op de best mogelijke manier inzetten? Wat werkt op Instagram en wat niet? Wij lijsten kort enkele bruikbare tips voor jullie op!

#1 Influencers

Influencers hebben een volledige fan base tot hun/uw beschikking. Een influencer inzetten die uw verhaal kan vertellen is dus zeker geen slecht idee. Dat kan heel wat voordelen met zich meebrengen zoals:

·      Brand awareness creëren

·      Volgers opbouwen

·      Positieve word of mouth creëren

·      Traffic genereren naar uw website

Daarbij is het belangrijk dat u iemand kiest die past bij de persoonlijkheid en de waarden van uw merk. Andere aspecten om op te letten zijn de authenticiteit van de influencer en de loyaliteit van zijn/haar fan base.

#2 Hashtags

Iedereen kent ze wel, de bekende hashtags. Ze zijn de perfecte manier om uw content te organiseren en om uw brand exposure te vergroten. Daarnaast helpen ze u publiek te betrekken bij uw merk. Zorg ervoor dat u relevante hashtags gebruikt die passen bij uw merk. Weet welke hashtags populair zijn bij uw doelgroep en creëer een eigen hashtag, specifiek voor uw merk. Dat noemen we de branded hashtag, u kent zelf vast wel enkele voorbeelden van zo’n hashtags zoals:

#LikeAGirl van Always

#ALSIceBucketChallenge van ALS Association

#ShareACoke van Coca-cola

Let erop dat u niet overdrijft met het gebruik van hashtags, want dat zal een negatief effect hebben op de community die u hebt opgebouwd. Het is ook niet de bedoeling dat u van alles een hashtag maakt, zorg dat het relevant blijft.

#3 Video’s

Instagram kiest de meest aantrekkelijkste posts uit om aan zijn gebruikers te tonen. Deze posts worden uitgekozen op basis van ingewikkelde algoritmen en blijkbaar worden bewegende beelden gewaardeerd. Af en toe een video posten kan u dus een hogere ranking opleveren. Ook Boomerang kan een mooi alternatief zijn om af en toe eens een bewegend beeld te posten. Naast een positieve ranking trekt het ook nog eens extra aandacht in de Instagram feed van uw doelgroep. Let’s give it a try!

#4 Wedstrijden

Iedereen houdt ervan om dingen te winnen. Iets gratis weggeven is misschien niet altijd leuk, het organiseren van een wedstrijd kan wel heel wat marketinginspanningen vervangen. Een wedstrijd op Instagram is een goede manier om nieuwe volgers aan te trekken, maar ook om uw bestaande volgers te belonen.

Hier hebt u heel wat opties: u kunt mensen laten reageren, liken of een vriend(in) taggen. Daarnaast kunt er ook een bepaalde hashtag aan koppelen, waardoor u een community opbouwt.

#5 Interactie

Een simpele, maar belangrijke tip: zorg voor interactie. Het liken van een foto neemt nog geen seconde van uw tijd in beslag, maar voor uw merk kan het zeer waardevol zijn. Het brengt namelijk uw merk in de gedachten van die gebruiker. Als u zelf actief blijft binnen het interessegebied van uw merk, zal dat ervoor zorgen dat uw foto’s ook op de verkenningspagina van andere gebruikers verschijnen. Het liken van foto’s van anderen is dus een mooie manier om uw community te doen groeien.

U kunt ook verder gaan en ervoor zorgen dat gebruikers echt engagen met uw content. Dat kan door vragen te stellen aan uw publiek. Door de juiste vragen te stellen kan uw account een community worden voor gesprekken rond uw sector. Dat brengt uiteindelijk ook weer meer volgers met zich mee, waardoor uw community blijft groeien.