Als u vaak op Twitter of Instagram actief bent, kent u ze zeker en vast. Maar weet u ook hoe u ze moet gebruiken en wat u beter niet doet met hashtags? Wij sommen enkele do’s-&-don’ts op!

Hoe gebruikt u hashtags?

Een hashtag is een woord of zin met als prefix het #-leesteken. Door deze combinatie wordt een bericht eenvoudig gevonden op sociale media. Hashtags worden tegenwoordig overal gebruikt op Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en Google+. Er zijn verschillende manieren waarop u hashtags kunt gebruiken. Hieronder geven we u enkele tips over wat u beter wel en niet doet met hashtags.

Do’s

Gebruik populaire hashtags
De meest populaire hashtags zijn niet altijd de beste om te gebruiken. Er zijn zoveel mensen die content delen met behulp van die bepaalde hashtag. Probeer het relevant te houden en zorg dat u uw doelgroep bereikt. Bekijk verschillende sociale media en analyseer wat er trending is op dit moment. Check daarvan de relevantie en gebruik ze in uw content.

Merk hashtag
Creëer uw eigen merk hashtag. Gebruik de naam of een slogan die mensen kennen van uw bedrijf. Gebruik dit als basistag voor uw posts op sociale media. Maak die hashtag uniek. Belangrijk hierbij is om eerst research te doen en te checken of die hashtag al niet te vaak voorkomt. Indien dit het geval is, zoekt u beter naar een variant. Zorg ervoor dat de naam kort en krachtig is. Op die manier kunnen uw klanten de tag sneller onthouden.

Kijk bijvoorbeeld naar Electrolux Professional België, die steevast de hashtag #excellence in hun posts verweven.

Dont’s

Hashtag niet alles
Het is niet relevant om van elk woord een hashtag te maken. Kies de juiste hashtags die relevant zijn voor uw content en uw doelgroep. Vermijd zaken zoals #interne #meeting #met #klant #brainstorm. Verwoord uw content in een zin, #internemeetingmetklant, en voeg er dan wat relevante hashtags aan toe zoals #brandstrategy en #brainstorm.

Maak hashtags niet te lang
Vermijd te lange hashtags. Probeer uw hashtag kort, kracht en to the point te houden. Door te lange hashtags te gebruiken, verkleint u de doelgroep. Niemand zal uw hashtag gebruiken omdat de hashtag te lang is en te weinig mensen bereikt. Het doel van hashtags is dat u op een eenvoudige manier engagement bereikt. Door korte hashtags te gebruiken, bereikt u een ruimere doelgroep en hebt u meer kans dat andere mensen die hashtags zullen gebruiken.