Bij comma zijn we allemaal barista. Of dat is toch wat we zelf graag geloven wanneer we weer eens een ‘casual’ latte macchiato of cappuccino uit onze mouw schudden. Lees: sukkelen en smossen, maar des te trotser wanneer dat hartje in het melkschuim eindelijk eens gelukt is. All jokes aside, bij comma drinken we al eens graag een cappuccino. En wat voor één: we genieten van onze koffiepauzes met een zuiver geweten, want we schuimen onze cappuccino’s op met heerlijke, veganistische baristamelk van Oatly.

afbeelding van een glas koffie met oatly melk in waar een drank karton van oatly naast staat

100% plantaardig, 100% schuim 

Het Zweedse Oatly startte in 2013 met de grootschalige productie van havermelk, een heerlijk alternatief voor zuivelproducten. Ondertussen is het uitgegroeid tot een heuse hype. Niet alleen dankzij de leuke branding, maar vooral omdat Oatly is 100% plantaardig is. De Oatly Barista – bedoeld voor het maken van lattes of capuccino’s – schuimt bovdendien verrassend genoeg net zo goed als ‘gewone’ melk. De grondstof van deze vegan melk is haver, een ecologisch alternatief op gewone melk. Het schuimend resultaat is fantastisch en het is dé perfecte veganistische vervanger voor melk in koffie. Wij waren al snel overtuigd om Oatly in huis te halen en ondertussen is de Oatly Barista een vaste waarde geworden in onze koffiebar.

afbeelding van een koffie kopje waar een blaadje in getekend wordt met oatly

Oatly for president

De stap van dierlijke melk naar plantaardige havermelk is snel gezet. Het is een kleine aanpassing in je koffieritueel en een nog kleinere moeite. Je vervangt gewoon de melk die je normaal gebruikt door eenzelfde hoeveelheid haverdrank Barista Edition en you’re good to go! Tegelijk zet je ook nog eens een stapje richting een meer duurzame planeet. Win-win, voor iedereen. 

afbeelding van oatly die in een schenk kan wordt gegoten

De plantaardige baristamelk heeft naast een heerlijke smaak en leuk schuim ook nog een nuttig aspect. Oatly Barista bevat namelijk veel onverzadigde vetten die bijdragen aan het bewaren van normale cholesterolniveaus in het bloed. Opnieuw: win-win, voor iedereen. 

Jay-Z & Oprah

Vaak geloven we pas dat een merk écht succesvol is wanneer grote celebrities hun schouders eronder zetten. Onder meer Jay-Z en Oprah Winfrey zijn fan van Oatly en dat bewezen ze door heel wat geld in de Zweedse havermelkproducent te pompen. De waardering van het bedrijf kwam in 2020 uit op zo’n 2 miljard dollar. Het is duidelijk dat ze geloven in de groei van het Zweedse bedrijf en dat ze graag willen meeliften op het succes van Oatly.

comma + Oatly

We hebben ons punt gemaakt: we aanbidden Oatly. Tijdens onze koffiepauze slurpen we onze smeuïge cappuccino op tot de laatste druppel. En als kers op de taart smullen we ook nog van een heerlijk chocolaatje van The Chocolate Makers, die net als ons duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Daarover meer in deze blog.