Ze zijn het vertrek- en eindpunt van elke campagne. Ze vormen de spil van elk product of dienst en worden daarom bestudeerd, getypeerd en gesegmenteerd om ze op het juiste moment te kunnen bereiken: de consumenten. Zowel op wereldvlak als op marketingvlak worden tijd en geld op een andere manier gespendeerd dan pakweg vijf jaar geleden. Wij verzamelden enkele voorspellingen voor het consumentenlandschap van 2022 uit het rapport van The New Consumer en Coefficient Capital.

Veranderingen volgen elkaar in een sneltempo op. De pandemie heeft die nieuwe ontwikkelingen nog meer in de hand gewerkt. Consumenten kijken ondertussen op een andere manier naar de wereld. Ze zijn zelfs gewend geraakt aan bepaalde innovaties die uit de coronacrisis zijn voortgekomen.

afbeelding van de quote: "if 2020 shocked the system and 2021 was a year of acclimation, 2022 is a year of opportunity."

Met deze quote introduceerden de Amerikaanse The New Consumer en Coefficient Capital hun rapport waarin ze de meest ingrijpende veranderingen in het consumentenlandschap in kaart brengen. Aan de hand van de resultaten van hun grootschalige enquête maakten ze een voorspelling van wat de komende jaren belangrijk zal zijn. De inzichten uit het onderzoek kunnen we grotendeels spiegelen aan het consumentengedrag in Europa.

Het onderzoek splitste respondenten op in generaties: Gen Z, Gen X, Millennials en Boomers. Vooral Gen Z en Millennials zijn de interessantste generaties om in de gaten te houden, omdat deze twee groepen de meeste koopkracht hebben op dit moment. De grafiek hieronder geeft een overzicht van het socialmediagebruik per generatie.

afbeelding van de verdeling tussen gen z millenials gen x en boomers die op de 8 populairste apps gebruiken
source: GWI

Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt een must

Om futureproof te zijn moeten bedrijven niet enkel relevant zijn voor de klant, maar ook voor de maatschappij. Deze trend is al een tijdje voelbaar – denk maar aan het Meaningful Marketing Framework – maar wordt nu nog maar eens bevestigd door cijfers. Consumenten willen zich ook meer verbonden voelen met een merk, daarom is het belangrijk dat consumenten zich herkennen in wat een merk doet en zegt.

afbeelding die illustreerd hoe consumenten zich steeds dichter geconnecteerd met de merken willen voelen

Op persoonlijk vlak neemt bijvoorbeeld duurzaamheid een steeds grotere plaats in bij de consument. Bij de aankoop van schoonheids- en schoonmaakproducten belandt duurzaamheid in de top vijf van doorslaggevende factoren.

afbeelding die cijfers toont van consumenten uit de VS prioriseren waneer ze een product aankopen

Ook supermarkten zetten steeds meer in op de duurzame factor. Colruyt en Lidl maken bijvoorbeeld gebruik van een eco-label om consumenten te informeren over hoe duurzaam een bepaald product is. Carrefour lanceerde dan weer een volledige lijn met duurzame verzorgingsproducten.

afbeelding van eenproduct die ecologisch is en ook ecologisch verpakt is

Start-ups die focussen op duurzaamheid schieten als paddenstoelen uit de grond. Ondernemers voelen de druk om ecologie en duurzaamheid mee te nemen in hun marketingplan zeker aan, vooral als het gaat over schoonmaak- en schoonheidsproducten. Een voorbeeld van een duurzame start-up is het Belgische beautymerk MŌRO of The Natural Beauty Club.

afbeelding van een voorbeeld startup die duurzaamheid prioriseert

Consumenten zijn conservatiever dan verwacht

Hoewel Gen Z en Millennials toch iets hoger scoren dan Gen X of Boomers, is slechts een derde van deze bevolkingsgroep overtuigd dat gender geen vaststaand gegeven is. Die lichte evolutie in anti-hokjesdenken zien we ook in de modewereld. Daar zien we dat de representatie van non-binaire mode gestaag stijgt op Instagram, maar ook daarbuiten.

afbeelding van een grafiek dei illustreert hoe de leeftijdsgroepen van consumenten denken over gender vloeibaarheid

Ook steeds meer modeketens voelen de verandering aan. De Belgische kledingketen JBC pakte daarom uit met een genderneutrale kledinglijn voor kinderen, ontworpen door Walter Van Beirendonck. De kledingwinkel was ook één van de laureaten van de X² Award, de Award voor het meest vooruitstrevende bedrijf op het vlak van gendergelijkwaardig ondernemen, work-life balance en andere sleutelpunten.

afbeelding van een kleding's winkel die gender vloeibarheid adverteert naar de consumenten toe

E-commerce blijft stabiel

In het begin van de pandemie heeft online shoppen een enorme boost gekregen. Logisch ook, want we werden massaal verplicht om thuis te blijven. Maar ook toen de wereld weer wat meer naar buiten mocht werd online boodschappen doen populairder dan ooit. Verder nog, services waarbij boodschappen aan de deur geleverd worden hebben een stabiel plekje op de markt veroverd.

afbeelding van een grafiek die aantoont dat e-commerce sterker is an ooit

De Duitse nieuweling Gorillas is hier een mooi voorbeeld van. Sinds kort is dit on-demand bezorgbedrijf voor boodschappen ook beschikbaar in Antwerpen en Brussel. Consumenten kunnen via Gorillas boodschappen bestellen die een kwartier later aan de deur geleverd worden.

afbeelding van de webpagina van Gorillas

Wilt u graag dit onderzoek ontvangen? Neem dan contact op met onze experten, wij helpen u graag verder!